Tuesday, December 29, 2020

3D Látványtervezés

Gondolta volna, hogy a legtöbb bútorgyártói-, lakberendezési termékeket forgalmazó- és/vagy ingatlanértékesítő oldalon felbukkanó képek nagy része virtuális, ún. fotórealisztikus 3D látványterv?

Nem?

Pedig így van.

Egyáltalán mi ez a 3D látványterv?

Számítógépes programmal megszerkesztett vizuális interpretáció a megrendelő és látványtervező lakberendező által közösen megálmodott enteriőrről, külső környezetről.

Jó, de hogy készül?

Munkám során a SketchUp Pro tervezői programot használom, mellyel komplett házak, lakások belsőterét meg tudom tervezni. Úgy indul a dolog, hogy az ingatlan felmérését követően az irodámban a kezemben a helyszínen centiméterre pontosan felskiccelt maunáléval (kézi vázlatos alaprajzzal) leülök a számítógép elé és elkezdem megszerkeszteni az ingatlant 3D-ben. Centiméterre azonos vonalakat húzok, melyből felépül először pár fal, majd szoba és végül a komplett ingatlan. Ezzel persze még nincs vége a dolognak, hiszen az ilyen és ehhez hasonló elven működő tervezői szoftverek végproduktuma még nem minősül fotórealisztikus képnek. Legalábbis az én interpretációmban biztosan nem. Ezeket én vázlatterveknek hívom. Habár színesek, mégsem adják vissza a valóság érzetét a dolgoknak. Ezeket a vázlatterveket megrendelőim is megkapják, hiszen a munkafolyamat minden fázisában bevonom őket is. A lakberendezés nem egy szóló munka, itt mindenkinek dolgoznia kell, hogy a végeredmény tökéletes legyen. Sokszor fordul elő, hogy egy véglegesített berendezési terv alapján egy „színtelen” vázlattervet küldök el megrendelőimnek. Ez pont úgy néz ki, mint a valóságban, csak minden színtelen. Itt csak a berendezés a lényeg, a többi még csak ez után jön.

Na de mi lesz a vázlattervekkel?

A megrendelő által jóváhagyott vázlattervek a következő lépésben „színt” kapnak. Ezt persze csak én hívom így, biztosan van erre valami megfelelő szakszó, de esetünkben jó lesz így is. A „szín” azt jelenti, hogy minden elem, amely a vázlattervben megjelenik, tehát, falak, fotel, szőnyeg, ablaküveg, de még a zuhanyfüggöny is realisztikus, a valóságban is megjelenő attribútumot kap.

Mit kell ezen érteni?

Az üveg, üveg kinézetű lesz, tehát átlátszó, továbbá tükröződik is a felülete. A tapéta pedig valóban tapéta kinézetű lesz, nem csak egy adott színű valami a falon. A csempe pedig nem csak egy másik színű meghatározhatatlan dolog lesz, nevezzük mintának, mely furcsa ismétlődésben borítja a konyha hátfaalt, hanem valóban olyan hatást kelt a képen, mintha csempe lenne.  Ez a játék minden egyes elemen megtörténik, ezért kerül egy „színezés” aránytalanul sok időbe. Aki igényes, az ilyen szinten végzi a munkáját. Én igénylem azt, hogy az a fotórealisztikus kép, amit így hívunk, az ne csak a nevében tükrözze a valóságot, hanem teljes egészében törekedjen arra, hogy megtévessze a közönséget. Ez a folyamat, amit én korábban „színezésnek” hívtam, a renderelés. Ez egy nagyon bonyolult, de számomra annál izgalmasabb folyamat, imádom ezt csinálni. A renderelést a V-Ray szoftverrel végzem. Sok szintű tervezés, mely rengeteg számítógépen eltöltött időt igényel, de a végeredmény kárpótol mindenkit. A renderelés egyébként nem csak színezést jelent, hanem „anyagozást” tehát az adott tárgyak valósághű tulajdonságokkal való felöltöztetését; világítástervezést, a lehető legpontosabban imitálni a valóságban megjelenő napfényt, lámpafényt stb.

Tényleg ilyen sokat kell várni a képekre?

A legtöbb időt egy adott projekt alatt a rendereléssel töltök. A manuálé felszerkesztése viszonylag egyszerű és nem tart sokból. A 3D ingatlant berendezni már ennél több időt vesz igénybe. A renderelés, amíg minden egyes elemnek megadom a valósághű adottságait, időigényes, de megéri, és nem csinálnám másképp, mert a döbbenet és öröm, amit a megrendelőim arcán látok tervdokumentumok átadása közben, felbecsülhetetlen. Aki igényli a szépet és törekszik az esztétikára, az megérti, hogy a belefektetett idő miért nem kár.

Persze itt most nem arra kell gondolni, hogy a felmérés után hónapokig nem lát a megrendelő belőlem semmit, de tény, hogy nem készülök el a komplett tervezéssel másnapra. Természetesen minden projektemhez előre fel tudom mérni, hogy mennyi időt fog igényelni a renderelés, tehát várhatóan mikor kapja meg a megrendelőm a kész képeket. Ez ingatlan mérettől függően 1 hét, de akár 2 hét is lehet.

Miért érdemes 3D látványtervet készíteni?

A 3D látványtervvel nem csak egy egyszerű fotót kapnak ügyfeleim, hanem adott esetben lehetőségük van megnézni többféle színben, anyaggal, más fényviszonyok mellett, más elrendezéssel, vagy csak egy 45 cm-rel arrébb ugyanazt a berendezési tárgyat, falat, ablakot stb. tehát rövid idő alatt komplett új enteriőrt kaphatunk kézhez. Persze ezt egy sima vázlattervvel is el lehet érni, de ki ne vágyna arra, hogy lehetősége legyen már akkor megnézni otthonát, mikor még a falak sem állnak a valóságban? Elképzelni, hogy milyen érzés lehet a tervezett ablakfülkében egy kedvenc könnyvel a téli jégvirágos ablakon a távolba meredni. Ha már ez megvan, akkor már miért ne lehetne ez egy valósághű látványterv?

Check out the blog for our latest musings

További blog posztok